woensdag 2 januari 2013

Zitvolleybal met 1 arm - Karin van der Haar

Karin van der Haar-Kramp is een Nederlandse zitvolleybalster. Ze verloor door een ongeluk op haar zestiende haar linkerarm.
In 2008 kwam ze uit voor Nederland op de Paralympische Zomerspelen in Peking, waar zij teambrons behaalde.
In het dagelijks leven is zij adviseur van Stichting CAP100. In die hoedanigheid werkte ze mee aan een aflevering over de beeldvorming van jongeren met een beperking bij CrossOver TV.

 

De Stentor
had in 2007 een interview met haar:


"Net zestien was ik geworden. Precies dertien jaar geleden. Ik had pas drie dagen een brommer. Ik keek gewoon niet goed uit bij een kruising en pats, boem een ongeluk. Ik raakte daarbij mijn linkerarm kwijt."

Voor de nu 29-jarige Karin van der Haar uit Hardenberg bleken het ongeval en de daaruit voortkomende lichamelijke consequenties niet het begin van een hele zware, zwarte periode. "Nee, dat heb ik eigenlijk nooit gehad. Ik kom uit een heel vrolijk gezin waar je niet bij de pakken gaat neerzitten. Want toen ik nog in het ziekenhuis lag zei ik al tegen mijn familie: wat er ook gebeurt, ik wil wel blijven volleyballen."


En dat is precies wat Van der Haar in de afgelopen dertien jaar realiseerde. Na de A1-selectie van toen bleef ze met haar ene arm die niet eens haar schrijf- en speelarm was, sterk volleyballen bij haar club Kangeroe. "Nu speel ik in het derde damesteam dat uitkomt in de tweede klasse en ik heb eigenlijk nog nooit zo hoog gespeeld."

Niemand had verwacht dat juist de nasleep van dat ongeluk in 1994 haar dertien jaar later naar de nationale volleybaltop zou brengen en er zelfs de oorzaak van is dat ze volleyballend de wereld over gaat. "Ja, het kan gek lopen", zegt de Hardenbergse die zichzelf, geheel in de nuchtere en humorvolle traditie van haar familie, 'the one arm bandit' noemt.

"Afgelopen januari bleek ik namelijk in de reguliere competitie gespot te zijn door een of andere volleybalscout die mijn naam doorgaf aan bondscoach John Bestebroer van de nationale dames zitvolleybalploeg, een succesformatie die al acht jaar wereldkampioen is. Toen werd er een mailtje gestuurd naar Kangeroe en was het contact gelegd."

En in die nationale selectie zit de Hardenbergse nu. Ze is de eerste international van de Hardenbergse volleybalvereniging Kangeroe. "Sinds een paar weken train ik al met het nationale team in Papendal. Straks in september gaan we naar Hongarije voor de EK. En als we daar bij de eerste vier eindigen hebben wij het ticket te pakken voor de Paralympics in Peking 2008. Ook is er bij de voorbereiding sprake van wedstrijden en toernooien in onder andere Frankrijk en Amerika. Fantastisch toch."


Bron + afbeelding: De Stentor

1 opmerking: