dinsdag 10 januari 2012

Trompetist André Heuvelman

Windkracht is een persoonlijk en muzikaal portret van André Heuvelman, eerste trompettist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest en lid van het Nederlands Blazers Ensemble. De maker van de voorstelling, Cherry Duyns, vermengde zijn inzichten als documentair filmmaker met zijn kennis van de wereld van de muziek en van de trompet in het bijzonder, zoals verwoord in zijn roman Dante's Trompet (1992).

André Heuvelman over zijn kinderjaren spreekt. Over de hand en zijn arm met beperkingen, de onvolkomen hand en arm die hem parten speelde. De hand en de arm die onzeker maakten. André die als jongen fluit speelde, barok, en die toen zijn lerares op een dag zelfmoord had gepleegd, een ontilbare trompet kreeg. Een Lark, van Chinese makelij. Zijn onvolgroeide arm moest sterk worden, dat moest. Hij oefende.
Windsurfen. De wind die hem sterk maakte. De wind die hem kracht gaf. Ergens in het midden van de voorstelling. Op het beeldscherm verschijnt hij surfend. André zit op een stoel, de trompet in zijn handen. Hij kijkt naar zichzelf. We horen Monteverdi. De surfer verdwijnt, in de beeldovergang verschijnt André Heuvelman. Hij leest het gedicht Adem van Osip Mandelstam:

Dit lichaam is mij gegeven – wat moet ik ermee doen,
Zoiets unieks en zozeer iets van mij?
Zeg mij, wie moet ik dank betuigen
Voor de stille vreugde te mogen ademen en leven?

 

Bron: André Heuvelman

Geen opmerkingen:

Een reactie posten