zaterdag 9 mei 2009

Columnpje - De éénarmige surf-ster


PDF Afdrukken E-mail

Zoals ik de vorige keer al schreef: sporten met een (myo-elektrische) armprothese vond ik een bijzondere ervaring. Nu ben ik sowieso niet zo’n liefhebster van sporten. Lekker bewegen vind ik oké, maar iedere week op een vast tijdstip een sport beoefenen …. nee, dat is niet mijn ding.

Toch zit ook bij lekker bewegen, bijvoorbeeld een avondje swingen, de prothese mij vaak in de weg. En het zit altijd zo warm! Daarom dans ik dan ook het liefste zonder kunstarm om.
Maar ook met maar één arm, dus zonder prothese is het mogelijk om te sporten. Zelfs op topniveau. Dat bewijst Bethany Hamilton wel. Bethany was al op jonge leeftijd een gezonde, veelbelovende surfster. In 2003 werd ze echter tijdens een surftocht aangevallen door een haai die haar linkerarm eraf beet.
Ze ging niet bij de pakken neerzitten. Ze vocht terug en dat leidde uiteindelijk tot een zilveren medaille in de ASP World Junior Women's Surfing Championships.
Haar indrukwekkende verhaal is te lezen in haar boek Soul Surfer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten